Viete, aký je rozdiel medzi počúvať a načúvať? Počúvať môžeme len tak na jedno ucho, alebo jedným uchom dnu a druhým von. Pri načúvaní sa požaduje, aby sme boli duchom prítomní a boli ako sa hovorí v obraze.
A nielen to. Pri načúvaní sa požaduje, aby sme sa naozaj snažili pochopiť, čo ten druhý hovorí. Dali bokom svoje predstavy, ktoré by to mohli skresľovať. Okrem toho, je vhodné klásť dobre položené otázky. A dospieť do stavu, kedy sa na svet pozrieme očami toho druhého.
Pokiaľ zmeníme svoj postoj k rozhovoru a k načúvaniu, táto zmena bude mať dva dopady na náš svet – obohatí sa o svet toho druhého a je možné, že ten náš sa zmení, pretože vďaka tomu že sme nedovolili našim predstavám aby nás spútali a nechali sme toho prehovoriť, spoznali sme niečo nové, čo sme nepoznali. A to nás obohatilo.
Chcem vidieť a cítiť, že ma ten druhý naozaj počúva. Chcem mať pocit, že môžem povedať čokoľvek a ten druhý ma nebude odsudzovať. Chcem cítiť k tomu druhému dôveru. Chcem sám dospieť k vlastným odpovediam a riešeniam. Chcem mať možnosť dopovedať celú myšlienku do konca. Chcem cítiť, že toho druhého moje rozprávanie zaujíma. A chcem mať pocit, že je duchom prítomný. To všetko patrí k načúvaniu.
Blíži sa obdobie dlhých letných večerov a tiež letných dovoleniek. Toto obdobie ponúka veľa príležitostí nájsť si viac času na rozhovory a trénovať sa v schopnosti načúvať.
Keď niekomu venujete pri načúvaní plnú pozornosť a sústredíte sa na neho, dotyčný tým získa pocit dôležitosti a uistenia. Môže si ujasniť svoje myšlienky. A pokiaľ k nemu pristupujete bez toho, že by ste chceli posudzovať či súdiť, potom sa prehĺbi vaša vzájomná dôvera. To vedie aj k poklesu rizika vzájomného konfliktu. Ten druhý má pocit skutočného vypočutia. A tým že ho vypočujete, mu predsa nedávate za pravdu. O to tu ani nejde. To čo mu dávate je pocit vypočutia.
Skutočnosť skutočného vypočutia a príležitosť niekomu sa „vyžalovať“, ale aj sa s niekým zdieľať a porozprávať. To všetko sú spojené nádoby. Je dôležité sa učiť v tom, ako byť dobrým poslucháčom. Ale aj my sami túžime po takomto rozhovore. Aj v našom živote je potrebná rovnováha – počúvať a byť vypočutý.
Annika Telléus dlhé roky v rôznych firmách pomáhala zlepšiť pracovnú kultúru a tiež firemnú kultúru a to všetko v duchu lepšieho počúvania a komunikácie. Stala sa v tejto oblasti jedným z lídrov, ktorých prednášky sú hojne navštevované.
Rok vydania: 2022, počet strán: 166, Portál